3rd day [15 mei]
Setelah penat berprogram, kali ini tibalah waktu kami menguji ketahanan fizikal di mana semua peserta hiking di Pulau Gaya. Bergerak dari uitm sabah ke Taman Tunku Abdul rahman seawall jam 8 pagi untuk menaiki bot ke PULA GAYA dan PULAU MANUKAN. Hiking di pulau gaya yang memakan masa selama 90 minit amat menguji ketahanan mental dan fizikal para peserta. Agak penat tapi inilah pengalaman yang pelajar boleh ambil sepanjang perjalanan mengelilingi pulau. Selesai shaja dari pulau sapi, perjalanan di teruskan ke Pulau manukan. Walaupun cuaca hujan lebat ketika bergerak dari pulau gaya ke pulau manukan menyebabkan kami semua basah kuyup. Huhuh… pengalaman menaiki bot di waktu hujan. Kemudian aktiviti bebas dibuat di pulau Manukan. Tiba sahaja di pulau manukan, aku bagi la sedikit briefing macam biasa before stat sesuatu aktiviti. Aku hanya mandi dan snorkeling di pulau manukan bersama peserta peserta yang lain. Yang aktivit riadah di pulau manukan berakhir pada pukul 4.00pm dan bertolak semula ke bandaraya kota kinabalu. Sy sengaja memilih untuk berjalan kaki dari perhentian jeti tenku abdul rahman ke pusat bandaraya. Perjalanan memakan masa selama 20 minit untuk tiba di pasar kraftangan [pasar philipine]. Sebab bagiku, berjalan kaki lah peserta dapat melihat keindahan bandaraya kota kinabalu secara lebih dekat. Selepas tu, aku, nabielah, fatin dan awie pergi ke servay untuk membeli hamper untuk program OPKIM di KG TERATAK pada keesokan harinya. Selesai sahaja tawar menawar membeli kerongsang di pasar philipine terus bergerak ke servay. Selepas itu, dalam pukul 8pm, kami beramai ramai makan di pasar philipine [ikan bakar, udang, sotong bakar, buntuk ayam, sayap ayam dan air kelapa] wow!! Sangat sedap. Tetapi agak lama la jugak saya merunding harga termurah dengan orang gerai. Huhuhu.. telampau la pulak aku minta less nie… huhuhu.. makan malam berakhir pada pukul 9.00 malam, dan bergerak ke uitm pada pukul 9.30 malam dari bandaraya kota kinabalu.
bergerak ke pulau gaya sambil menghayati keindahan
jungle tracking berakhir setelah mendaki bukt selama90 minit
pergi pulau manukan lagi :)

makan malam di pasar phililpine .. yum yum