-ORGANIC CHEMISTRY IN AGRICULTURE-

Salam Kimia organic….

Inilah benda yang kami sibukkan selama 2 hari, sabtu dan ahad lepas (13 dan 14 september 2008) dimana pelajar part 5 menjadi penganjur untuk seminar kimia organic kali ini… kami pulak (pelajar part 4) hanyalah sebagai presenter yang akan present mengenai organic chemistry in agriculture. Apa yang mahu diceritakan adalah pengalaman seminar kali ini…. Groupku yang terdiri daripada c ivy, ain dan aku sendiri adalah merupakan first group akan membentangkan mengenai tajuk limonene, sejenis insecticides yang digunakan dalam aktiviti pertanian……. apa yang aku risaukan adalah aku adalah orang pertama yang menjadi pembuka seminar kali ini…. Rasa nervous mmg sentiasa wujud apabila aku mau berucap di depan khayalak ramai… pemalu la katakanan… ahahahahah…


aku sebagai starter presenter tuk kimia organik semester ini


my partner dalam membentang tajuk insecticides kami limonene

Pembentangan kali ini yang terdiri sebanyak 23 kumpulan yang akan membentangkan tajuk masing-masing…. Aku sebagai starter presenter first2, rasa takut gak berucap di hadapan tu…. Tapi setelah pegang mic tu, smua rasa takut tu hilang dan rasa keyakinan muncul secara tiba2…. Pa lagi, lancar la jgak aku membentang di hadapan tu… maka, sebelum start presentation tu, ingin betul aku mau tpon ‘seseorang’ tu untuk beri kata semangat untukku… tapi rakan seperjuangku, ivy larang aku tk telefon c ‘dia’…. Jadi aku pn tidak jadilah menelefonnya…. Pengajaran yang aku mau kongsi disini, mmgla wujud rasa takut ketika bercakap di khalayak ramai, tapi lawanla perasaan takut itu, kerana kita seorang sahaja yang mampu untuk melawan perasaaan takut tu…

Sampaikan kawan2 ku cakap, ketika aku membentangku macam pentas di gym tu milikku sudah…. Fifi cakap aku macam besa dah buat konsrert sebagai seorang selebriti UiTM (kononla) ahahhahahah….. tapi itulah, ketika berucap tu, mmg keyakinanku 100% dalam berucap tu… habis tu, setelah selesai c ivy dan c ain membentang maka tamatla pembentangan kami tk kimia organic kali ini… pa lagi, lega la rasanya setelah selesai buat presentation.. walaupun group kami tidak tersenarai dalam 3 group terbaik, tapi bagiku itu adalah kemenangan terbesar buatku… kerana aku dapat atasi masalah ku apabila berucap dihadapan orang ramai ini terutamanya… harap rasa nervous ini tidakla menghantui diriku lagi….

Pada petang ahad tu, itu adalah majlis penutupan tk kimia organic semester ini… petangnya tu, kami beramai-ramai (part 4 & part 5)  berbuka bersama-sama…. Hidangan yang simple bagiku tapi penuh dengan kegembiraan apabila berbuka beramai-ramai…. Inilah kawan yang sejati bagiku… uhuhuhu… tapi kan lebih baik kalau majlis berbuka tu dihadiri oleh smua pelajar DIPLOMA SAINS beserta dengan pensyarahnya sekali….ahahhaha…

Tapi seminar kali ini memberikan seribu satu makna buat ku dan berharap majlis seperti ini dapat dilakukan lagi…. Harap self confidence ku makin meningkat dan membantu dalam mengalami alam pekerjaan kelak…

insyaALLAH


penutupan kimia organik pada hari ahad lepas


kami yang selesai dalam proses pembentangan kimia organik dalam pertanian.....


sempat lagi berposing sebelum menunggu waktu berbuka puasa... huhuhuhu


lepas solat asar, terus pergi bergambar... inilah kehidupan selebriti terkenal... ahahahaha

perasan ek! =)

-jumardi- 

0 Responses
Related Posts with Thumbnails
  • tetamu bertandang

    Demi masa

    Powered By Blogger

    Followers